از خواص درمانی سنگ‌ها چه می‌دانید؟

خواص درمانی سنگ ها

آیا می توان گفت سنگ ها دارای خواص درمانی هستند؟

از خواص درمانی سنگ‌ها چه می‌دانید؟ اگر بله، خواص درمانی سنگ ها چه چیزهایی هستند و کدام سنگ ها دارای خواص درمانی می باشند؟ آیا سنگ ها باعث تاثیرات روحی و روانی روی افرادی که از آن ها استفاده می کنند می باشند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آیا سنگ ها خواص درمانی دارند؟

در مطلب قبلی با عنوان انرژی سنگ ها گفتیم که در فلسفه باستان اعتقاد بر این بود که انرژی کیهانی باعث حرکت جهان و جامدات و موجودات و ایجاد نظم و تعادل در جهان است. فلاسفه باستان اعتقاد داشتند این انرژی در تمام جانداران وجود دارد و در انسان ها نیز از طریق هفت چاکرا که مجراهای دریافت انرژی هستند به جریان انداخته می شود. آن ها معتقد بودند که با استفاده از سنگ های مختلف می توان توازن را در چاکراهای مختلف بدن به وجود آورد و در نتیجه تعادلی بین جسم و روح ایجاد کرد.

خواص درمانی سنگ ها

در متون پزشکی و ادبی کهن بارها به خواص درمانی سنگ ها اشاره شده است. همچنین در احادیث و روایات از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصوم درباره خواص سنگ هایی نظیر عقیق و فیروزه و … صحبت شده است. همچنین شعرا و اندیشمندان کهن ما مانند کسانی همچون خواجه نصیر الدین طوسی، خاقانی، نظامی، ابوریحان بیرونی، رازی، ناصرخسرو قبادیانی، مولوی و … در کتب خود به این مساله پرداخته اند. مردم کهن معتقد بودند با استفاده از برخی سنگ های خاص می توانند بیماری ها و بلا ها را از خود دفع کنند. آن ها به تجربه دریافته بودند که چه سنگی در بهبود کدام بیماری ها مفید است و با استفاده از این تجربه ها سعی در درمان خود و اطرافیان شان داشتند.

به طور کلی می توان گفت…

برخی از سنگ های خاص علاوه بر اینکه دارای خواص درمانی هستند به ایجاد روحیه بهتر در فرد نیز کمک می کنند. این سنگ ها می توانند از نظر روحی و روانی تاثیرات مفیدی روی افرادی که از آن ها استفاده می کنند بگذارند. در ادامه شما را با خواص درمانی سنگ ها به خصوص سنگ های مهم و معروف آشنا می کنیم. همچنین تاثیرات روحی و روانی ای که این سنگ ها می توانند روی فرد داشته باشند را تشریح می کنیم.

خواص درمانی سنگ ها چیست

شاید بتوان گفت مهم ترین سنگ هایی که در گذشته از نظر درمانی حائز اهمیت بسیار بالایی بودند تعداد کمی از سنگ های گرانبها بودند. این سنگ ها عبارتند از: عقیق، فیروزه، زمرد، لعل، مرجان، مروارید، یاقوت و لاجورد. بیایید با این سنگ ها و خواص درمانی و تاثیرات روحی و روانی آن ها آشنا شویم.

خواص درمانی سنگ زمرد

زمرد را از گذشته با نام زبرجد نیز می شناختند. زمرد یکی از سنگ های قیمتی است که معمولا به رنگ سبز یافت می شود. زمرد را دافع همه ی زهرها می دانند به طوری که اگر مقدار بسیار کمی از آن را در دوغ حل کرده و به فرد زهرخورده بدهند، زهر همراه با ادرار از بدن فرد دفع می شود. در گذشته برای دفع زهر به افراد مارگزیده زمرد می دادند. زمرد همچنین برای خون شکم و اسهال نیز سودمند است. این سنگ گرانبها علاوه بر درمان جذام و اسهال خونی، در رفع خفقان و جاری ساختن ادرار نیز مفید می باشد. نگاه کردن پیوسته به زمرد باعث تقویت بینایی چشم می شود. علاوه بر همه این ها زمرد از لحاظ روحی مفرح نیز می باشد.

خواص درمانی سنگ عقیق

یکی از سنگ هایی که در رنگ سرخ یافت می شود عقیق نام دارد. بهترین سنگ عقیق رنگ بسیار سرخ و شفافی دارد. از سنگ عقیق به عنوان رفع کننده تشنگی یاد کرده اند. همچنین عقیق می تواند خونریزی را بند بیاورد و همراه داشتن آن باعث از بین رفت بوی بد دهان و سفیدی دندان ها و افزایش روشنایی چشم می شود. از خواص دیگری که برای عقیق برشمرده شده، خاصیت شادی بخشی آن است.

به طوری که انگشتری عقیق را غمزدا می دانند. از این رو همراه داشتن عقیق باعث شادمانی و انبساط خاطر می گردد. همچنین پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) به امام علی (ع) توصیه کرده بود از انگشتر عقیق قرمز در دست راست خود استفاده کند. به طور کلی می توان گفت در احادیث و روایات استفاده از نگین عقیق به صورت مداوم و روزانه توصیه می شده است.

خواص درمانی سنگ زر

ارسطو اعتقاد داشت که زر دل را قوت می دهد. به این معنا که همراه داشتن آن باعث افزایش اعتماد به نفس در فرد می شود. همچنین در گذشته اعتقاد داشتند که زر وسوسه را از دل انسان پاک می کند و باعث از بین رفتن روحیه حیوانی در انسان می شود.

خواص درمانی سنگ فیروزه

همان طور که می دانید فیروزه سنگی است که به جهت رنگ آبی درخشانی که دارد در شمار سنگ های گرانبها شناخته می شود. مرغوب ترین و بهترین نوع سنگ فیروزه در نیشابور وجود دارد که رنگ آن آبی آسمانی است. این سنگ در ارتفاعات یا در مجاورت رطوبت تغییر رنگ می دهد. اما از خواص درمانی این سنگ می توان به بهبود دهنده دستگاه گوارشی، رفع کننده اسهال و زخم های داخلی و درمان سنگ کلیه اشاره کرد. فیروزه همچنین می تواند به عنوان پادزهر برای تمامی زهرها استفاده شود.

از دیگر خواص آن درمان صرع، دفع اشک ریزی و تقویت چشم است به طوری که در داروهای چشم به کار می رود. در گذشته فیروزه را در سرمه به کار می بردند چرا که باعث افزایش دید چشم می شد. علاوه بر این ها همراه داشتن این سنگ قیمتی باعث افزایش نشاط و دگرگونی حال می شود. همچنین حدیثی از امام صادق (ع) وجود دارد که می فرمایند: « نگاه کردن به عقیق، یاقوت و فیروزه سبب خوشحالی و شادابی روح می شود و چشم و قلب را قوی می کند.»

خواص درمانی سنگ لعل

لعل سنگی قیمتی است که به رنگ قرمز و سرخ درخشان وجود دارد. این سنگ باعث رفع شدن تشنگی می شود. در درمان و بهبود تپش قلب، اضطراب و ترس و وحشت سنگ لعل کاربرد دارد. همچنین علاوه بر شادی بخشی می تواند باعث سرخ شدن چهره فرد شود.

خواص درمانی سنگ مرجان

مرجان نوعی از سنگ های گرانبهاست که در آب دریاهای شور و اقیانوس ها مانند گیاه می روید و پس از اینکه از آب بیرون آورده می شود به سنگ تبدیل می شود. از تاثیرات روحی و روانی سنگ مرجان می توان به ایجاد آرامش و احساس خوب در فرد اشاره کرد. این سنگ همچنین باعث انعقاد خود می شود و در تقویت چشم نیز کاربرد دارد. علاوه بر این ها در گذشته از مرجان برای درمان صرع و نقرس استفاده می شده است.

خواص درمانی سنگ مروارید

مروارید از انجماد ترشحات مخاطی صدف های مروارید در طول سالیان به وجود می آید. این گوهر گرانبها تنها در درون برخی از صدف های خاص تشکیل می شود و فقط در دریاها و اقیانوس ها یافت می شود. مروارید در از بین بردن اضطراب و ترس به کار می آید، علاوه بر این آبله و صرع را نیز دفع می کند. همچنین باعث افزایش روشنایی چشم می شود و همراه داشتن آن از نظر روحی و روانی نشاط آور و مفرح است.

خواص درمانی سنگ یاقوت

یاقوت جوهری است که در رنگ های سرخ و کبود و زرد یافت می شود. از ویژگی های یاقوت این است که در مجاورت آتش هیچ صدمه ای نمی بیند. در گذشته آن را در دفع وبا و درمان طاعون استفاده می کرده اند. همچنین در دفع زهر و افزایش قدرت بینایی نیز به کار می آمده است. قوت بخشی و بهبود روحیه فرد از تاثیرات روانی به همراه داشتن یاقوت می باشد.

خواص درمانی سنگ لاجورد

لاجورد سنگی است کبود که رنگ آن متمایل به سرخ و سبز می باشد. از این سنگ بیشتر در ساخت نگین انگشتر استفاده می شود. از خواص درمانی این سنگ می توان به درمان مالیخولیا، درمان بی خوابی، تقویت بینایی و بهبود بیماری صرع اشاره کرد.

وبلاگ

عرفان رضیئی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *