روش‌های تشخیص نقره اصل از بدل در منزل

روش های تشخیص نقره اصل از بدل د رمنزل

تشخیص نقره اصل از بدل در منزل

هنگامی که جواهرآلات نقره خریداری می کنید، یا در مواقعی که ظروف و وسایلی را در اختیار دارید که نمی دانید از نقره ساخته شده اند یا خیر، نیاز به انجام تست هایی دارید که اصل یا بدل بودن نقره را بفهمید. از آنجا که بسیاری از مردم به تجهیزات تولید کنندگان و فروشندگان جواهرآلات دسترسی ندارند به دنبال راه هایی برای تشخیص نقره اصل از بدل می گردند. در این مطلب ما به همین موضوع می پردازیم و بهترین روش های تشخیص نقره اصل از بدل که در منزل قابل اجرا باشند را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

روش های تشخیص نقره اصل از بدل در منزل

برای تشخیص نقره اصل از بدل در منزل باید از روش هایی استفاده کرد که نیاز به امکانات آزمایشگاهی نداشته باشند. از طرفی وسایل و لوازمی که برای تشخیص نقره اصل از بدل استفاده می شود باید به راحتی در دسترس همگان باشد. در این بخش روش هایی را به شما معرفی می کنیم که به راحتی بتوانید کار تشخیص نقره اصل از بدل در منزل را انجام دهید. برخی از این روش ها اطمینان بالاتری دارند و برخی نیز از اطمینان کمتری برخوردارند. به همین دلیل ممکن است بخواهید چند روش را با هم انجام دهید تا از اصل بودن نقره خود به طور کامل مطمئن شوید.

چند روش را برای اصل بودن نقره

استفاده از یخ یکی از ساده ترین و بهترین روش های تشخیص نقره اصل از بدل در منزل می باشد. برای این منظور کافی است یک تکه یخ داشته باشید. نقره یکی از فلزاتی است که خاصیت گرما رسانی بالاتری نسبت به فلزات و آلیاژهای معمول دارد. به همین دلیل است که از نقره به عنوان یک فلز صنعتی نیز استفاده های زیادی می شود.

در انجام این روش باید یک تکه یخ را روی نقره قرار دهید. از آنجا که نقره رسانای انرژی گرمایی قدرتمندی می باشد، یخ باید به سرعت آب شود. این به آن معنی است که سرعت آب شدن یخ در حالت معمولی در دمای اتاق بسیار کمتر از زمانی است که آن را روی نقره قرار می دهید. اگر یخ را روی نقره قرار دادید و سرعت آب شدن آن بالا نبود نقره شما اصل نمی باشد. البته در استفاده از این روش باید دقت کرد که ممکن است روی جواهر آلات نقره مانند انگشترهای نقره شاید به جواب مطلوبی نرسید و این روش بیشتر برای تشخیص اصل بودن سکه یا شمش نقره به کار می رود.

تشخیص اصل بودن جواهرات

برای تشخیص اصل بودن جواهرات یکی از ساده ترین روش ها بررسی علائم ثبت شده روی جواهر است. در مورد جواهر الات نقره مانند انگشتر نقره، گردنبند نقره، دستبند نقره و … نیز می توانید این کار را انجام دهید. یکی از علائمی که باید به دنبال آن بگردید وجود حرف S روی جواهر نقره است. این حرف که مخفف کلمه Silver یا Sterling می باشد روی اکثر جواهر آلات نقره حک می شود. اما علائم مهم تری نیز وجود دارند. یکی از این علائم و نشانه ها حک شدن عددهای مخصوصی روی جواهر نقره می باشد.

معمولا عددهایی مانند 800 و 925 روی انگشترها و دستبندها و گردنبندهای نقره حک می شوند. این اعداد خلوص نقره را نشان می دهند. از آنجا که نقره خالص سختی زیادی ندارد، برای سخت کردن و مقاوم تر کردن آن فلزات دیگری را نیز با آن ترکیب می کنند و سپس میزان خلوص نقره را با عددهایی روی آن مشخص می کنند. به عنوان مثال اگر عدد 800 روی جواهر نقره شما حک شده باشد به معنی وجود 80 درصد نقره خالص در آن جواهر می باشد.

نقره مانند طلا یکی از فلزاتی است که خاصیت مغناطیسی ندارد یا به عبارتی یک عنصر پارامغناطیس به حساب می آید. به این معنا که یک میدان مغناطیسی نمی تواند اثری روی آن بگذارد. به همین دلیل یکی از روش های تشخیص نقره اصل از بدل در منزل استفاده از یک آهنربای قوی می باشد. با این کار شما نقره را در معرض یک میدان مغناطیسی قوی قرار می دهید. اگر جواهرات شما به آهنربا چسبیدند یا تحت تاثیر آن جذب شدند، نقره نمی باشند زیرا نقره در مقابل آهنربا هیچ واکنشی نشان نمی دهد.

تشخیص اصل بودن شمش نقره

برای تشخیص اصل بودن شمش نقره یا سکه های نقره می توانید با فلزی دیگر به آن ضربه بزنید. صدایی که از این ضربه تولید می شود باید یک صدای زیر و زنگ مانند باشد. اگر صداهایی بم و گرفته ایجاد شود نقره شما اصل نمی باشد.

استفاده از اسید یکی از مطمئن ترین روش های تشخیص نقره اصل از بدل در منزل می باشد. برای این منظور باید یک بسته تست اسید تهیه نمایید. سپس با قطه چکان یک قطره اسید را در محلی از نقره که می خواهید آن را تست کنید بچکانید. این امر باعث تغییر رنگ آن قسمت از نقره می شود. اگر رنگ آن قرمز، قهوه ای یا سبز باشد، نقره شما اصل است، و اگر رنگ دیگری به جز این سه رنگ ایجاد شود نقره بدل است. توجه داشته باشید که این روش برای تست جواهرآلات نقره زیاد مناسب نیست زیرا رنگ آن را تغییر می دهد.

روش تست جواهرآلات

استفاده از سفید کننده یا وایتکس یکی از راه های تست نقره است. نقره اصل در تماس با ماده سفید کننده به رنگ سیاه در می آید.

یکی دیگر از راه های تشخیص نقره اصل از بدل در منزل تست وزن نقره است. فلزاتی مانند طلا و نقره معمولا سنگین تر از فلزاتی مانند برنج و قلع و … هستند که با آن ها جواهرآلات بدلی را می سازند. پس در صورت داشتن دو جوهر یکسان می توانید اصل یا بدل بودن آن ها را به سادگی از روی وزن شان تشخیص دهید. زیرا جواهرآلات نقره اصل بسیار مستحکم و صاف و سنگین می باشند.

برای تست جواهرآلات و وسایل نقره خود می توانید از این روش ها استفاده کنید. همواره استفاده از چند روش روی نقره مورد نظر کمک بیشتری به شما می کند. فقط باید به خاطر داشته باشید که در استفاده از این روش ها به نقره آلات خود آسیب نزنید و موارد ایمنی را (به خصوص در استفاده از اسید برای تشخیص نقره) رعایت کنید.

عرفان رضیئی
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • علیرضا کریم پور 30 دی 1399 / 3:01 بعد از ظهر

    تااتخوب خیلی خوب

    • سئوکیورد 8 آبان 1401 / 12:34 بعد از ظهر

      از نظر شما در مورد مقاله ای که توسط تیم ما ( ماناگوهر ) ایجاد شده بسیار خرسندم.

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *