نکاتی برای تشخیص طلای اصل از بدل در منزل

تشخیص طلای اصل از بدل در منزل

تشخیص طلای اصل از بدل در منزل

یکی از مهم ترین دغدغه های خریداران جواهرات و طلا اصل بودن طلایی است که خریداری می کنند. از آنجا که طلا از ارزشمندترین جواهرات به شمار می رود، برای خیلی از افراد تشخیص طلای اصل از بدل توسط خودشان به مساله مهمی تبدیل می شود. اما هیچکدام از ما در خانه های مان از امکانات آزمایشگاهی برای تست و سنجش طلا برخوردار نیستیم. پس در این مطلب بهترین راه های تشخیص طلای اصل از بدل در منزل را به شما آموزش می دهیم. با استفاده از این روش ها می توانید طلای اصل را از طلای بدل تشخیص داده و حتی عیار طلای خود را نیز به دست بیاورید. با ما همراه باشید.

عیار طلا چیست؟

حتما هنگام خرید طلا و جواهرات عباراتی مانند طلای 18 عیار و 20 عیار و … را شنیده اید. اما عیار طلا چیست و چگونه محاسبه می شود؟ به مقدار طلای خالصی که در یک آلیاژ وجود دارد، عیار آن آلیاژ گفته می شود. برای محاسبه عیار طلا دو شیوه وجود دارد. در روش اول آلیاژ مورد نظر را به 24 قسمت تقسیم می کنند که X قسمت از این 24 قسمت طلای خالص می باشد. به عنوان مثال شمش یا طلای خالص 24 عیار است زیرا هر 24 قسمت آلیاژ آن از طلا تشکیل شده است.

به این ترتیب هر طلایی که از هر 24 قسمت آن، تمام 24 قسمت طلا باشد، طلای 24 عیار محسوب می شود. اما روش دوم در نشان دادن عیار طلا، تقسیم آلیاژ به 1000 قسمت است. از آنجا که این تقسیم بندی بسیار بزرگ تر از تقسیم بندی 24 قسمتی می باشد، هیچگاه نمی توان طلایی با عیار 1000 قسمتی پیدا کرد. به عبارتی دیگر طلایی که از هر 1000 قسمت آن، 1000 قسمتش طلا باشد وجود ندارد. در اینجا مقصود از طلای خالص همان طلای 999.9 می باشد. برای تعیین عیار طلا معمولا از روش اول، یعنی تقسیم آلیاژ به 24 قسمت استفاده می شود.

خرید طلا و جواهرات

اما هنگامی که طلا خالص نباشد، یعنی عیار آن کمتر از 24 باشد، به این معنی است که مقداری از فلزات غیر طلا نیز در آن وجود دارد. البته این فلزات همگی فلزاتی هستند که با طلا قابل ترکیب می باشند و معمولا با شمش طلای 24 عیار ترکیب می شوند و در تولید جواهرات مورد استفاده قرار می گیرند. حال اگر جواهر طلایی با عیار 18 خریداری کرده باشید به این معنی است که 18 قسمت از 24 قسمت آن جواهر، طلا می باشد و 6 قسمت دیگرش از فلزاتی غیر از طلا تشکیل شده است.

به این 6 قسمت، یا قسمت هایی که از فلزاتی به جز طلا تشکیل می شوند، بار طلا گفته می شود. به همین دلیل هنگامی که طلایی با عیار بالاتر و بار کمتر خریداری می کنید قیمت بیشتری نیز می پردازید زیرا مقدار طلای خالص موجود در آن از فلزات دیگری که با آن ترکیب شده اند بیشتر است. برای فهمیدن میزان عیار طلا نیز روشی وجود دارد که در ادامه آن را به شما آموزش می دهیم.

تشخیص طلای اصل از بدل در منزل

در اینجا به دو بخش تشخیص طلای اصل از بدل در منزل، و تشخیص میزان عیار طلا در منزل می پردازیم.

1- تشخیص میزان عیار طلا یا همان محک زدن طلا

محک زدن طلا روشی است که در آن متوجه می شویم طلای مان از چه عیاری برخوردار است. این روش بیشتر برای فروشندگان طلا کاربرد دارد اما خریداران طلا هم می توانند با استفاده از این روش بفهمند طلایی که خریداری کرده اند واقعا از همان عیاری که فروشنده ادعا کرده برخوردار می باشد یا خیر. در این روش باید از سنگی استفاده کرد که به سنگ محک معروف می باشد. دلیل استفاده از سنگ محک این است که در مقابل تیزآب سلطانی مقاوم است.

ابتدا طلایی که عیار آن را نمی دانیم (یا می خواهیم آن را سنجش کنیم) روی سنگ محک می کشیم تا خطوطی از طلا روی سنگ باقی بماند. سپس طلایی که از میزان عیار آن مطمئن می باشیم را نیز روی سنگ محک به همان میزان می کشیم تا خطوطی برابر با طلای قبلی روی سنگ محک تشکیل دهد. سپس در مرحله بعد باید تیزآب سلطانی را روی خطوط طلایی روی سنگ بریزیم.

دلیل استفاده از تیزآب سلطانی این است که این ماده تمامی فلزات به جز طلا را در خودش حل می کند. پس تیزآب سلطانی را با قطره چکان روی هر دو خط می ریزیم و منتظر تغییر رنگ خطوط روی سنگ محک می مانیم. هر کدام از خطوط که زودتر کمرنگ شود، عیار کمتری دارد. برای تعیین میزان عیار طلا نیز باید مدت زمان اختلاف تغییر رنگ دو خط را ثبت کرده و با استفاده از جدول کلید شاخص، میزان عیار طلای مورد نظر را به دست آوریم.

2- راه های تشخیص طلای اصل از بدل در منزل

اما در بعضی مواقع میزان عیار طلا برای مان اهمیت کمتری دارد و تنها می خواهیم بدانیم طلایی که خریداری کرده ایم اصل می باشد یا بدل. برای تشخیص طلای اصل از بدل در منزل چند روش وجود دارد که همگی آن ها به راحتی قابل اجرا می باشند. این روش ها را در ادامه معرفی می کنیم.

تشخصیص طلای اصل با گاز گرفتن یکی از قدیمی ترین روش های تشخیص طلا می باشد. کافی است طلای خود را با فشاری ملایم گاز بگیرید و سپس به جای آن نگاه کنید. باید در جای دندان های خود مقداری فرو رفتگی ببینید. هرچه میزان این فرو رفتگی بیشتر باشد، عیار طلا نیز بیشتر است. البته این روش برای تشخیص طلای اصل از بدل زیاد دقیق نمی باشد.

طلا یکی از فلزاتی است که خاصیت مغناطیسی ندارد. به این معنی که یک میدان مغناطیسی نمی تواند روی طلا تاثیر بگذارد. برای تست اصل بودن طلا کافی است یک آهنربا را به آن نزدیک کنید. طلا نباید به آهنربا بچسبد.

نکاتی برای تشخیص طلای اصل از بدل در منزل

یکی دیگر از روش های تشخیص طلای اصل از بدل در منزل کشیدن طلا روی سرامیک می باشد. طلای خود را روی یک ظرف یا وسیله سرامیکی بدون لعاب بکشید. در صورتی که رنگ خط باقیمانده روی سرامیک طلایی باشد، طلای شما اصل است و در صورتی که رنگ خط باقیمانده روی سرامیک سیاه باشد، طلا بدل است.

تست طلا با سکه مسی یکی از روش هایی است که انجام آن توصیه نمی شود. در این روش باید طلا را روی یک سکه مسی بکشید. اگر طلا قلابی باشد، روی سکه خط می افتد و طلا سالم می ماند. اما اگر طلا اصل باشد، سکه مسی سالم می ماند و روی طلا خط می افتد. به دلیل همین خط افتادن روی طلا انجام این روش توصیه نمی شود.

مطمئن ترین روش های تشخیص طلای اصل از بدل

طلای اصل برخلاف طلای بدل روی آب شناور نمی ماند. به همین دلیل می توانید یک لیوان آب آورده و طلای خود را در آن بیندازید. اگر طلا به کف آب رفت، اصل می باشد اما اگر طلا در آن شناور ماند بدل بوده و احتمالا تنها روکش طلا دارد.

یکی از مطمئن ترین روش های تشخیص طلای اصل از بدل در منزل استفاده از اسید نیتریک می باشد. برای تست طلای خود آن را در یک ظرف استیل قرار دهید. سپس با قطره چکان یک قطره اسید نیتریک روی طلا بریزید و به واکنش آن دقت کنید. طلای اصل هیچ واکنشی به اسید نیتریک نشان نمی دهد. بنابراین اگر هیچ تغییر رنگ و واکنشی مشاهده نکردید، جواهر یا طلای شما اصل می باشد. اگر حاصل واکنش سبز رنگ بود، به این معنی است که جواهر شما از جنس برنج است و تنها روکش طلا دارد. اگر واکنش شیری رنگ باشد، یعنی جواهر شما از جنس نقره است و تنها روکش طلایی دارد. در استفاده از این روش باید بسیار دقت کرد، زیرا اسید نیتریک یک ماده خطرناک به حساب می آید.

عرفان رضیئی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *