درباره نقره بیشتر بدانید

درباره نقره

درباره نقره بیشتر بدانید

درباره نقره بیشتر بدانید

نقره (silver) یک عنصر شیمیایی با نشان Ag و عدد اتمی 47 است.
نقره فلزی نرم، سفید، براق و جذاب است که در بین تمام عناصر، بالاترین میزان رسانایی الکتریکی و در بین تمام فلزات بیشترین میزان رسانایی گرمایی را دارد. نقره در طبیعت هم به صورت خالص و هم به صورت آلیاژ طبیعی همراه با طلا و دیگر فلزات و هم برخی سنگ های معدنی یافت می شود.

  • بیشترین تولید نقره جهان به عنوان جانبی از استخراج مس، نیکل، سرب و روی به دست می آید.
  • در صول یکصد سال اخیر قیمت نقره از 15/1 تا 100/1 قیمت طلا متغیر بوده است.
  • بیشترین نقره جهان در مکزیک، پرو، چین، استرالیا، شیلی، بولیوی، آمریکا، لهستان، روسیه و آرژانتین تولید می شود.

کاربردهای نقره

بیشتر کاربردهای نقره به قابلیت های آن به عنوان یک فلز گران بها و همچنین توانایی رسانایی الکتریکی و گرمایی فوق العاده آن مربوط می شود.

نقره مرسوم در جواهرسازی، نقره استرلینگ نام دارد و آلیاژی از 92.5 درصد نقره و 7.5 درصد مس است. نقره استرلینگ نقره استاندارد جواهر سازی است.

این فلز نرم و شکل پذیر است. و در برابر اکسیداسیون مقاوم است اما در هوا وقتی ترکیبات گوگردی بر آن اثر بگذارد تیره می شود. جرم حجمی آن 10.53 و نقطه ذوبش 961 است.

نقره خالص بسیار نرم است و برای ساخت زیورآلات و ظروف مناسب نیست، از این رو با افزودن مس هم مقاومت آن افزایش یافته و هم چکش خوری آن بیشتر می شود.

تجربه نشان داده است بهترین فلز برای ترکیب با نقره مس است. اما برای ایجاد خصوصیاتی خاص در نقره ممکن است به جای مس از فلزات دیگری مثل پلاتین، ژرمانیوم و روی استفاده گردد.

نقره استرلینگ در جواهرسازی برای افزایش درخشندگی معمولا با لایه نازکی از نقره 999 عیار روکش می شود، گاهی هم از روکش رادیوم یا طلا استفاده می شود.

سیاه شدن یا تیره شدن نقره:

نقره فلزی ضدباکتری است ولی با اکسید شدن در اثر نشستن میکروب‌ها بر روی سطح نقره لکه دار شده و سیاه می شود. همچنین ممکن است بر اثر سموم بدن و تعریق سیاه شود.

عرفان رضیئی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *